معرفی آزمون TOEFL

آزمون TOEFL توسط سرویس سنجش تحصیلی دانشگاه پرینستون (ETS of Princeton) برگزار می ­شود. در این آزمون مهارت­های شنیداری، گفتاری، نوشتاری و درک مطلب مورد سنجش قرار می­گیرند. نمره ­ی این آزمون به مدت ۲ سال اعتبار دارد. هر بخش آزمون TOEFL معادل ۳۰ نمره دارد.

آزمون TOEFL pBT (کتبی)

بخش شنیداری: (۳۰ الی ۴۰ دقیقه)

این بخش شامل ۳ قسمت می ­شود. اولین قسمت  ۳۰ سوال در مورد چند مکالمه­ی کوتاه که پیش از آن پخش شده ­اند مطرح می­کند. در قسمت دوم ۸ سوال از مکالمه ­ای طولانی ­تر پرسیده می­ شود. قسمت سوم نیز ۱۲ سوال از سخنرانی پخش شده مطرح می ­نماید.

۲-گرامر (۲۵ دقیقه)

در این بخش ۱۵ سوال به صورت ۴ گزینه ­ای هستند و در  ۲۵ سوال بعدی باید خطای جملات را تشخیص دهید.

۳-درک مطلب (۵۵ دقیقه)

بخش درک مطلب ۵۰ سوال در مورد متون داده شده مطرح می­کند.

۴-بخش نوشتاری (۳۰ دقیقه)

در این بخش یک writing در مورد موضوع داده شده نوشته می­ شود که باید بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ واژه باشد.

تفسیر نمرات تافل

آزمون TOEFL iBT

تافل iBT شامل یک بخش جدید به نام  Speaking است که جاوی تکالیف مستقل و تکالیف ترکیبی است.

بخش گرامر تافل دیگر به طور مستقل وجود ندارد. گرامر به طور غیر مستقیم و حین پاسخگویی به پرسش ها و تکالیف هر بخش از تافل سنجش می شود.

سخنرانی ها و مکالمه ها در بخش Listening طولانی تر شده اند، اما از سوی دیگر یادداشت نویسی مجاز است. در حقیقت یادداشت نویسی در کل مدت آزمون مجاز خواهد بود و به حافظه داوطلبان یاری خواهد رساند.

گفتار های بخش Listening طبیعی تر به نظر می رسند. در ضمن، پرسش های جدیدی وجود دارند که میزان درک داوطلب از نگرش، میزان اطمینان و هدفمندی گوینده را می سنجند.

بخش خواندن شامل پرسش های جدیدی است که از داوطلبان شرکت کننده در آزمون می خواهد به دسته بندی اطلاعات بپردازند، خلاصه ای از اطلاعات را در یک جدول بیاورند یا اینکه مطلبی را خلاصه کنند.

بخش  Writing مستلزم تایپ کردن است. علاوه بر یک تکلیف مستقل، یک تکلیف ترکیبی نیز در این بخش گنجانده شده است و از معیار های جدیدی برای ارزیابی و نمره دهی تافل استفاده می شود.

منابع آزمون TOEFL

  • Barrons TOEFL iBT 15th Edition

  • Delta key to the next generation TOEFL test

  •  TOEFL test preparation kit 2nd edition

  •  Cambridge Preparation for the TOEFL Test